KÜÇÜK ESNAF İŞLETMELERİNE SAHİP ÇIKALIM

04.02.2011 14:09

Değerli okuyucularım, bu yazımda küçük esnaf işletmelerini ele alalım istiyorum. Biliyorsunuz, her yerde büyük ve küçük işletmeler vardır ve genelde küçük işletmeler kan ağlamaktadır. Özellikle yaşadığımız ekonomik kriz onları bir hayli etkilemiştir.

Hatırlarsanız bir slogan vardı: “Al ver, ekonomiye can ver”. Bence çok doğru bir slogan. Alıp, verip ekonomiye can verelim. Lakin bunu yaparken hep büyük işletmelere rağbet etmemek gerektiğini düşünüyorum. Halkımız küçük işletmelerden de alış-veriş yapmak yerine her zaman büyük işletmeleri tercih etmektedir. Zira büyük işletmeler daha güvenilir gelmektedir.

Büyük işletmelerden alış-veriş yapmanın fiyat gibi avantajlarının olduğunu biliyorum. Zaten büyük işletmeleri bırakıp küçük işletmelere yönelmemiz gerektiğini de söylemiyorum, ama en azından birkaç parça gereksinimlerimizi bu yerlerden giderebiliriz. Bu sayede bir nebze olsun küçük işletmelere sahip çıkmış oluruz.

Her yerde olduğu gibi bugün Giresun’da insanlarımız elektrik sektöründen tutun da sıhhi tesisat ve market sektöründe de büyük işletmelere yönelmiş durumdalar. Durum böyle olursa küçük işletmelerimiz nasıl para kazansın? Biz onlara sahip çıkarsak, onlara da para kazandırırsak, onlar da büyüyüp büyük işletmeler gibi olabilirler.

Bir de olaya şu açıdan bakalım. Eğer biz küçük işletmelere de para kazandırırsak, işleri açılacak ve belki de elemana ihtiyaçları olacaktır. Böylece Giresun’da en azından bir kişi de olsa ekmek yiyecektir.

Şimdi bana sakın “ama büyük işletmeler işini zamanında, titizlikle ve güvenilir yapıyorlar” demeyin. Zira küçük işletmelerde de işletmeci mantığıyla hareket eden ve işini titizlikle ve zamanında yapanlar da vardır.

Bu konuda size isimli bir örnek vereyim (ismini vermekte de bir sakınca görmüyorum). Yakın geçmişte evimin elektrik tesisatında bir arıza meydana gelmişti. Bir ustanın bakması gerekiyordu. Daha önce dışarıda gezerken Mal Pazarı Camii arkasında Okumuşsoy Sokak’ta küçük bir elektrik dükkânı görmüştüm. Dükkânın üzerinde “Yüksek Elektrik” yazıyordu. Sahibi Elektrik Teknikeri olan Kenan Yüksek Beyefendi'dir.

Ben, evimde meydana gelen bu arıza için Giresun’daki büyük elektrik işletmelerini tercih etmek yerine “Gördüğüm küçük bir yer olan Yüksek Elektrik’e niçin şans vermeyeyim?” dedim ve Kenan Bey’i alıp evime götürdüm. Tesisata şöyle bir baktı, inceledi ve arızanın nereden kaynaklandığını tespit etti. Tam üç saatlik bir çalışma sonucu arızayı giderdi. Ben de bu esnada kendisini gözlemliyordum. Çalışma şeklinin hoşuma gittiğini söyleyebilirim. İşinde o kadar titiz ve ciddiydi ki inanamazsınız. Hani derler ya “işçiliği iyi”, ben de diyorum ki “işçiliği mükemmel”. Hem sonunda da beni zorlamayacak makul bir fiyat verdi.

Bir şey daha söyleyeyim. İşlerimizi yaptırdığımızda ne olur bu işletmelerin hak ettiği ücreti de zamanında verelim. “Haftaya veririm” mantığını hepimiz biliyoruz. Bazen 10 TL borcumuz bile olsa, onu dahi geciktire geciktire bir hal oluyoruz. 10 TL deyip geçmeyin. Günde on kişi 10 TL olan borcunu verse, işletmenin kasasına 100 TL para girer. O para ile bu işletmeler dükkânlarına bir miktar malzeme alırlar.

Buradan okuyucularıma sesleniyorum. İşletmelere küçük miktarlarda olan borçlarımızı zamanında vermeye bakalım. Zira bizler de onların yerinde olabiliriz. Biraz empati kuralım.

SON SÖZ:

Bu küçük işletmelere siz şans vermeyeceksiniz, biz şans vermeyeceğiz de kimler şans verecek ve bu işletmeler kalkınıp geleceğin büyük işletmeleri olacak?