Yarım Asırlık Esnaf Boncukçu Hacce ile Röportaj

05.03.2011 14:11

 GİRESUN’UN YARIM ASIRLIK ESNAFI: MEŞHUR BONCUKÇU HACCE ABLAMIZ

Röportaj: Hayri TEMÜR / Giresun Gündem Gazetesi

Giresun GÜNDEM olarak Gazi Caddesi’nin en eski esnafı Hatice Guruca ile bir söyleşi gerçekleştirdik. Aslında hepimiz onu Boncukçu Hacce diye biliyoruz. Gazi Caddesi PTT karşısında askeri malzemeler satan küçük bir dükkân. Hatice Guruca ile yaptığımız söyleşinin ayrıntılarını siz değerli okuyucularımızla paylaşıyoruz.

Kısaca kendinizden bahseder misiniz?

İsmim Hatice Guruca. Yaklaşık 60 yıldır burada bu küçük dükkânı asker malzemeleri ve aksesuarlar satarak işletmeye çalışıyorum.

Bu işi yapmaya nasıl başladınız? Kendinize bir dükkân açmak nereden aklınıza geldi?

Bu dükkânı açmadan önce küçük bir tezgâhımız vardı. O tezgâhta askerlere malzeme satardık. Bu dükkân ise o zamanlar bir terzi tarafından işletiliyordu. Eşimin de arkadaşıydı. Almanya’ya gitmişlerdi. Onlar Almanya’ya gidince ben de dükkânı üzerime devralmaya karar verdim. Samsun’dan malzeme tedarik ederek 60 yıl önce burayı açtım. 8 yıl öncesine karar eşimle beraber yürütüyorduk. 8 yıl önce eşimin vefat etmesi üzerine şimdi tek başıma yürütüyorum.

Bildiğim kadarı ile Gazi Caddesi’nde en eski esnaf sizsiniz? Bugüne kadar caddede pek çok dükkân açıldı ve kapandı? 60 yıldır ayakta kalmayı nasıl başardınız?

Hiç kimseye kötü davranmıyorum. Müşterilerime elimden geldiğince misafirperver olmaya çalışıyorum. Gelen askerleri, öğrencileri kendi evladımmış gibi benimsiyorum.

Giresun’daki bütün askerler ihtiyaçlarının tümünü sizden mi karşılıyor?

Evet. Bütün ihtiyaçlarını sağ olsunlar benden karşılıyorlar. Sadık müşterilerim var. Fiyatlarım da kimseyi zorlamayacak kadar makul.

Peki, bu 60 yıl içerisinde yaşanan ekonomik krizlerle birlikte hiç iflasın eşiğine geldiğiniz oldu mu?

Bütün esnaflar gibi kriz zamanlarında tabii ki kötü durumlara geldiğim oldu. Geçtiğimiz yıllarda yaşadığımız ekonomik kriz nedeniyle işlerim çokta iyi gitmedi. Borçlarımı ödeyemedim. Malzeme tedarik etmekte zorlandım. Sonra malzeme tedariği yaptığım yerlerden daha sonra ödemek koşulu ile malzeme vermeleri konusunda ricada bulundum. Onlar da sağ olsunlar ricamı geri çevirmediler. Hepsi yıllardır alış-verişte bulunduğum tedarikçiler. Hatta çek ve senet yapmadan tedarik ettim malzemelerimi.

Bu, dürüst bir insan olmanızın sonucu olsa gerek?

Evet. Aynen öyle. Onlara bugüne kadar verdiğim güvenden dolayı hiçbir sözümü geri çevirmediler. Ödemelerimi geciktirmeden zamanında yapmamın önemi büyük.

Günlük ortalama kazancınız ne durumda peki?

Hiç belli olmuyor. Bazı günler çok az para ile dükkânı kapattığım da oluyor. Ama şunu söyleyebilirim ki, bu dükkân bana başımı sokabileceğim bir ev almamı sağladı. Biliyor musun bu dükkânı açmak için çok çaba sarf ettim, çok cefa çektim.

Çekmiş olduğu cefaların sonucunda Gazi Caddesi’ndeki en eski esnaf olan Hatice Guruca’ya Giresun GÜNDEM olarak bizlere vakit ayırdığı için çok teşekkür ediyoruz…